Toekomst van campers in 2024: Diesel, Benzine of Elektrisch?
Ben jij van plan een nieuwe camper aan te schaffen of heb je er al eentje? Dan is het belangrijk om te weten hoe de toekomst voor de camper er uit ziet. Wordt het een diesel camper, een benzine camper of een elektrische camper zoals de Volkswagen ID Buzz camper?
Ontwikkelingen:
We zitten midden in de energie transitie en onze uitstoot moet de aankomende jaren drastisch worden verminderd om onze planeet goed achter te laten voor de generatie die na ons komt. De manier waarop wij onszelf vervoeren (al dan niet met de camper) bepaalt 20% van onze uitstoot (bron). Onze auto’s en campers hebben dus een grote invloed op onze milieubelasting. Maar wat zijn anno 2024 nu de keuzemogelijkheden? En met welke (markt)ontwikkelingen moeten we rekening houden?
Overheidsbeleid:
- In juni 2022 is in het Europees Parlement een wet aangenomen die stelt dat er per 2035 geen enkel nieuw voertuig meer mag worden verkocht dat CO2 uitstoot. Vanaf dan zullen dus geen nieuwe Diesel of Benzine auto’s meer verkocht mogen worden.
- Er komen steeds meer milieu zone’s (bron) waarbinnen regels gelden voor de minimale emissieklasse waaraan het voertuig moet voldoen.
- Op dit moment hoeft er nog geen BPM en wegenbelasting betaald te worden voor elektrische voertuigen. Deze uitzondering komt waarschijnlijk per 1-1-2025 te vervallen.
Auto/camper fabrikanten:
- We zien dat steeds meer autofabrikanten de focus leggen op Elektrische of Hybride voertuigen. Vooral bij de personenauto’s is deze beweging duidelijk te zien. Bij de bedrijfswagens is deze transitie wat minder duidelijk, er worden nog steeds veel Diesel en Benzine bedrijfsauto’s verkocht.
- Door nieuwe technieken wordt de actieradius van elektrische en hybride voertuigen steeds groter en wordt de prijs van deze voertuigen lager.
Markt (Maart 2024):
Nieuwe voertuigen (bron)
- De verkoopaantallen van elektrische voertuigen zijn stabiel met 12% marktaandeel
- De verkoopaantallen van diesel en benzine voertuigen zijn licht afnemend
- De verkoopaantallen van Hybride voertuigen kennen een duidelijke stijgende lijn
Gebruikte voertuigen (bron)
- De verkoopaantallen van elektrische voertuigen zijn licht afnemend
- De verkoopaantallen van benzine voertuigen zijn sterk afnemend, de verkoopaantallen van dieselvoertuigen zijn licht afnemend
- De verkoopaantallen van hybride voertuigen zijn sterk stijgend
Voor -en nadelen:
Elektrische camper:
- Momenteel is er nog steeds een beperkt aantal elektrische bedrijfsauto’s dat kan dienen als basis voor een elektrische camper denk hierbij aan de Volkswagen ID Buzz, de Opel Vivaro E, de elektrische Citroen Jumpy of de Toyota ProAce Electric.
- Beperkte actieradius: Ondanks voortdurende technologische vooruitgang blijft de actieradius van elektrische campers een punt van aandacht. Voor lange reizen kan dit een uitdaging zijn, vooral als er weinig beschikbare laadstations zijn onderweg. Ook zijn de laadstations vaak alleen te vinden in dichtbevolkte gebieden of langs snelwegen.
- Milieuzones en beperkingen: Elektrische campers zoals de ID Buzz kunnen profiteren van toegang tot milieuzones in steden, waar vaak beperkingen gelden voor een diesel- of benzine camper. Dit kan gunstig zijn voor reizen binnen stedelijke gebieden of als de buscamper gebruikt wordt voor dagelijks vervoer.
- Toekomstige belastingen en kosten: Het is belangrijk om te overwegen dat in de toekomst, met de groeiende populariteit van elektrische voertuigen, de belastingen en kosten kunnen veranderen. Bijvoorbeeld, de Belasting van Personenauto’s en Motorrijwielen (BPM) zal naar verwachting worden uitgebreid naar alle bedrijfsauto’s (en dus campers), waarbij elektrische voertuigen waarschijnlijk hogere tarieven zullen zien dan diesel- en benzine campers.
- Toekomstige wegenbelasting: Momenteel zijn elektrische voertuigen vrijgesteld van wegenbelasting, maar in de toekomst kan dit veranderen. Het hogere gewicht van een elektrische camper kan leiden tot hogere wegenbelastingtarieven in vergelijking met een diesel- of benzine camper.
Hybride camper:
- Op dit moment is er nog nauwelijks aanbod op het gebied van hybride campers. Volkswagen heeft afgelopen najaar een prototype laten zien van de Volkswagen California hybride camper op basis van de Volkswagen T7 Multivan Hybride.
Diesel camper, benzine camper:
- In tegenstelling tot elektrische campers, is het aanbod van diesel- en benzinecampers veel breder. Dit biedt meer keuzemogelijkheden en de aanschafkosten zijn lager dan die van een elektrische camper.
- Hoge restwaarde: Euro 6 diesel- en benzinecampers hebben op dit moment een hoge restwaarde, vooral omdat eigenaren van oudere campers vaak willen upgraden naar nieuwere modellen. Dit kan een financieel voordeel opleveren bij eventuele doorverkoop.
- Flexibiliteit in reizen: Diesel- en benzinecampers hebben over het algemeen een grotere actieradius en kunnen gemakkelijker lange afstanden afleggen zonder dat u zich zorgen hoeft te maken over oplaadpunten. Bovendien zijn er geen beperkingen buiten milieuzones, waardoor ze ideaal zijn voor reizen buiten stedelijke gebieden.
- Toekomstige belastingen en kosten: Diesel- en benzinecampers zijn momenteel al belastingplichtig. Daar zal in de toekomst niet veel aan veranderen.
- In veel steden geldt een
Conclusie:
Als we naar de ontwikkelingen in de autobranche kijken zou de aanschaf van een hybride of elektrische camper voor de hand liggen. Het aanbod aan campers met deze aandrijflijnen is echter minimaal en de nadelen zoals aanschafprijs en geringe actieradius vragen een gedegen overweging. Het alternatief is dan een benzine of diesel camper. Gezien het zeer geringe aanbod campers en bedrijfsauto’s met een benzine motor komen we toch weer terecht bij de diesel camper. De vraag is nu: is dit nog wel een verstandige keuze? Wij denken van wel om de volgende redenen.
- Nieuwe auto’s met brandstofmotoren mogen nog tot 2035 worden verkocht. Met een gemiddelde gebruiksduur van 15 jaar mogen deze auto’s nog tot zeker 2050 gebruikt worden, campers wellicht nog langer.
- Campers hebben nu al een uitzonderingsstatus in de milieuzone’s en op het gebied van wegenbelasting. Deze zal naar alle waarschijnlijkheid blijven bestaan.
- De restwaarde van gebruikte campers met verbrandingsmotor laat al jarenlang stabiliteit zien en is de laatste jaren zelfs explosief gestegen.
- Er zijn veel ontwikkelingen op het gebied van hernieuwbare (synthetische) brandstoffen die geschikt zijn voor conventionele verbrandingsmotoren waardoor de uitstoot met 90% verminderd. Deze brandstoffen kunnen probleemloos in de moderne dieselmotoren gebruikt worden. De verwachting is dat de overheid het gebruik van deze brandstoffen verder gaat stimuleren.
Als ik de keuze voor een diesel camper maak wat zou ik dan moeten kiezen?
- In de meeste Europese mileuzone’s kun je op dit moment terecht met verbrandingsmotoren die minimaal voldoen aan Euronorm 4. Vanaf 2028 vragen de meeste mileuzone’s in Nederland om motoren met minimaal Euronorm 6. Overweeg daarom de aanschaf van een camper met Euro 6 motor.
- Dieselcampers die meer dan 5 milligram fijnstof uitstoten vallen onder de fijnstoftoeslag voor de motorrijtuigenbelasting. Overweeg daarom een moderne motor (Euro 6) die een lage fijnstof uitstoot heeft.
- Moderne motoren hebben een beperkte uitstoot van CO2 en Stikstof (NOX). In het kader van uitstootbeperking is het dus verstandig te kiezen voor minimaal Emissieklasse 6.
Wil je een keer ervaren hoe het is om met een diesel camper of elektrische camper te reizen? Onze elektrische camper is hier te huur en voor een diesel camper kun je hier terecht.