Kwarttarief voor campers: alles wat je moet weten

Voor veel camperaars is het kwarttarief een bekende belastingregeling die het rijden met een camper voordeliger maakt. Maar deze regeling is niet voor alle campers van toepassing. Zeker nu nieuwe modellen zoals de hybride Volkswagen Multivan en ID.Buzz niet in aanmerking blijken te komen, is het belangrijk om goed op de hoogte te zijn. In dit uitgebreide blog leggen we je precies uit wat het kwarttarief inhoudt, voor welke campers het geldt, waarom sommige nieuwe modellen niet voldoen én waarom de Volkswagen Transporter nog altijd de slimste keuze is.

Wat is het kwarttarief voor campers?

Het kwarttarief is een regeling van de Belastingdienst waarbij je slechts 25% van het reguliere motorrijtuigenbelastingtarief betaalt voor een camper, in vergelijking met een personenauto. Dit kan een flinke besparing opleveren, vaak honderden euro’s per jaar.

Het kwarttarief geldt alleen voor voertuigen die als kampeerauto worden erkend. Deze voertuigen worden gekeurd en geregistreerd bij de RDW en Belastingdienst als kampeerauto. Het tarief wordt vervolgens automatisch aangepast.

Voorwaarden voor het kwarttarief

Niet elke camper komt zomaar in aanmerking. De Belastingdienst stelt duidelijke eisen aan de binnenruimte van de camper. De belangrijkste voorwaarde is dat er een denkbeeldige kubus van 170 cm hoog, 90 cm breed en 200 cm lang in de camper moet passen. Daarnaast moet de camper zijn voorzien van vaste voorzieningen.

  • De camper moet een vast interieur hebben met een kookgelegenheid, tafel, zitplaatsen en een slaapmogelijkheid.
  • Er moet een ruimte zijn waarin de voorgeschreven kubus past.
  • De voorzieningen moeten duurzaam zijn bevestigd en eenvoudig bruikbaar.
  • De camper moet bij de RDW als kampeerauto geregistreerd staan.

Waarom de nieuwe Volkswagen Multivan en ID.Buzz buiten de boot vallen

De nieuwe hybride Volkswagen Multivan en de volledig elektrische ID.Buzz worden gepresenteerd als de toekomst van kamperen. Toch kleeft er een belangrijk nadeel aan deze modellen. Ze zijn namelijk niet groot genoeg om aan de eisen van de Belastingdienst te voldoen. De binnenruimte van deze voertuigen is simpelweg te compact om de vereiste kubus van 170 x 90 x 200 cm te huisvesten.

Dat betekent dat deze voertuigen, ondanks hun moderne techniek, géén recht geven op het kwarttarief. In de praktijk betekent dit een fors hogere motorrijtuigenbelasting. Daarmee vervalt een van de aantrekkelijkste financiële voordelen voor camperbezitters.

Het verschil met een Volkswagen Transporter T5 of T6

Bij BasCampers bouwen wij onze campers op basis van de Volkswagen Transporter T5, T6 en T6.1. Deze modellen bieden wél voldoende binnenruimte en kunnen probleemloos worden ingericht volgens de regels van de Belastingdienst. Door de slimme indeling en duurzame afwerking zorgen we ervoor dat elke camper voldoet aan alle voorwaarden voor het kwarttarief.

Dankzij onze ervaring kunnen wij jou volledig ontzorgen. We verzorgen niet alleen de RDW-keuring, maar ook de aanvraag voor het camperkenteken, BPM-afhandeling én het kwarttarief. Zo kun jij met een gerust hart de weg op.

Wat betekent dit voor jou als koper?

Als je overweegt om een camper te kopen, is het belangrijk om goed te letten op de technische basis van het voertuig. Een Volkswagen California gebaseerd op een Transporter komt vaak nog wél in aanmerking, terwijl dezelfde naam op basis van een Multivan dat niet doet. Laat je dus goed adviseren over de afmetingen en de inrichting, zodat je niet voor verrassingen komt te staan.

Bij BasCampers zorgen we ervoor dat je camper altijd gebouwd wordt met het oog op regelgeving, gebruiksgemak én comfort. Onze campers voldoen aan de eisen, zijn RDW-goedgekeurd en gebouwd met duurzame, veilige materialen.

Toekomst van elektrisch camper rijden en het kwarttarief

Hoewel de ID.Buzz op het eerste gezicht aantrekkelijk lijkt door zijn elektrische aandrijving, blijkt in de praktijk dat het ontbreken van het kwarttarief deze bus duurder maakt dan verwacht. Daarnaast is het laadvermogen, de actieradius en de opbouwruimte beperkt. Elektrisch camper rijden is dus voorlopig alleen interessant als de camper alsnog voldoet aan de kampeerauto eisen van de Belastingdienst.

Bij BasCampers werken we aan oplossingen voor elektrische bedrijfswagens, zodat we in de toekomst ook elektrische campers kunnen leveren die recht geven op fiscale voordelen. Maar op dit moment is een T6 met dieselmotor de meest toekomstbestendige en voordelige keuze.

Het belang van juiste RDW-keuring en inrichting

De RDW en de Belastingdienst beoordelen samen of een voertuig aan de eisen voldoet. Hierbij kijken zij niet alleen naar de afmetingen, maar ook naar de positionering van het interieur, de aanwezigheid van een keukentje, bed en zitplaatsen. De indeling moet functioneel zijn en duurzaam bevestigd. Een simpele uitneembare inrichting volstaat dus niet. Bij BasCampers bouwen we alle onderdelen professioneel in en zorgen we dat jouw buscamper niet alleen voldoet, maar ook langdurig mee kan.

Fiscale gevolgen bij aankoop van een niet-goedgekeurde camper

Koop je een voertuig dat niet goedgekeurd is als kampeerauto, dan betaal je het volle MRB-tarief. In sommige gevallen loopt dit op tot €150 per maand of meer. Dit kan een flinke domper zijn op je reisdromen. Bij twijfel is het daarom verstandig om vooraf een check te doen of laat je goed begeleiden door een specialist zoals BasCampers. Wij beoordelen graag of een voertuig geschikt is voor ombouw met belastingvoordeel.

Wat betaal je nu en in de toekomst voor een ID.Buzz of hybride California?

De keuze voor een camper gaat niet alleen om comfort of uitstraling, maar ook om de vaste lasten. De motorrijtuigenbelasting verschilt namelijk sterk per model. Hieronder zetten we de huidige situatie én de veranderingen per 1 januari 2026 voor je op een rij.

Op dit moment geldt voor de Volkswagen ID.Buzz nog een kwarttarief in de motorrijtuigenbelasting, maar dit voordeel loopt de komende jaren langzaam terug. Voor de hybride Volkswagen California is de situatie minder gunstig: dit model komt door de beperkte binnenruimte nu al niet in aanmerking voor het kwarttarief, waardoor je het volledige personenautotarief betaalt.

Bovendien verandert de wetgeving per 1 januari 2026. Vanaf dat moment wordt het kwarttarief voor campers vervangen door een halftarief. Dat betekent dat je 50% van de normale wegenbelasting gaat betalen in plaats van 25%. Voor veel camperaars blijft dit nog steeds een aantrekkelijk voordeel, maar het maakt de rekensom tussen verschillende modellen wél anders.

ModelHuidige belastingSituatie vanaf 01-01-2026
 Volkswagen Transporter (T5/T6/T6.1)Kwarttarief (25% van personenautotarief)Halftarief (50% van personenautotarief)
 Volkswagen ID.BuzzNog kwarttarief, maar wordt afgebouwdGeen kwarttarief meer, personenautotarief
 Hybride Volkswagen California (op basis van Multivan)Volledig personenautotariefBlijft personenautotarief

De conclusie is duidelijk: de Volkswagen Transporter blijft de meest voordelige én toekomstbestendige keuze. Zelfs wanneer het kwarttarief straks verandert naar een halftarief, betaal je nog altijd aanzienlijk minder dan bij modellen die onder het volledige personenautotarief vallen. Bij BasCampers adviseren we je graag welke uitvoering en indeling het beste aansluit op jouw wensen en situatie.

Rekenvoorbeelden: hoeveel bespaar je echt?

Om het voordeel van het kwarttarief duidelijk te maken, geven we een aantal voorbeelden. Stel je koopt een Volkswagen Transporter T6 die als camper wordt goedgekeurd:

  • Normaal tarief MRB: ongeveer €220 per maand (€2.640 per jaar).
  • Met kwarttarief: ongeveer €55 per maand (€660 per jaar).
  • Jaarlijkse besparing: ruim €1.980.

Bij een Multivan of ID.Buzz die niet in aanmerking komt voor het kwarttarief, betaal je dus bijna €2.000 per jaar méér aan belasting. Op een periode van tien jaar kan dat voordeel oplopen tot wel €20.000.

Hoe werkt de aanvraag van het kwarttarief stap voor stap?

Het aanvragen van het kwarttarief verloopt in verschillende stappen. Bij BasCampers nemen wij dit volledig voor je uit handen, maar het is goed om te weten hoe het proces werkt:

  1. Je koopt een geschikte bus of laat je bestaande bus ombouwen tot camper.
  2. De camper wordt gekeurd bij de RDW en geregistreerd als kampeerauto.
  3. Na goedkeuring vraagt de Belastingdienst de juiste motorrijtuigenbelasting toe te passen.
  4. Je ontvangt een bevestiging van de Belastingdienst met het aangepaste tarief.

Het hele proces duurt meestal enkele weken. Bij BasCampers zorgen wij dat alle documenten correct worden ingediend en dat jij snel profiteert van het lagere tarief.

BPM, BTW en MRB: wat is het verschil?

Veel camperaars raken in de war door de verschillende soorten belastingen. Hieronder een kort overzicht:

  • BPM (Belasting Personenauto’s en Motorrijwielen): Dit is een eenmalige belasting bij de aanschaf van een voertuig. Bij campers wordt dit vaak berekend op basis van CO₂-uitstoot of bij import.
  • BTW (Belasting Toegevoegde Waarde): Als ondernemer kun je onder voorwaarden de BTW terugvragen bij aankoop van een camper. Voor particulieren geldt dit niet.
  • MRB (Motorrijtuigenbelasting): Dit is de maandelijkse of kwartaalbelasting die je betaalt voor het bezit van een voertuig. Het kwarttarief geldt uitsluitend voor MRB bij campers.

Door deze drie belastingen uit elkaar te houden, wordt duidelijk dat het kwarttarief alléén invloed heeft op de MRB en dus op je vaste lasten. Koop je slim, dan profiteer je ook nog van BTW-teruggave of een gunstige BPM-berekening bij import.

Voordelen op lange termijn

Naast het maandelijkse belastingvoordeel zorgt het kwarttarief ervoor dat je camper ook aantrekkelijker is in de tweedehands markt. Kopers zoeken naar goedgekeurde campers met lage vaste lasten. Door direct te kiezen voor een T6 of T5 camper die wel voldoet, weet je zeker dat je investering ook op de lange termijn voordelig uitpakt. En doordat een camper gemiddeld 20 jaar meegaat, is het verschil in belasting over die jaren enorm.

Veel gestelde vragen over het kwarttarief voor campers

Wat is het kwarttarief voor campers precies?
Het kwarttarief betekent dat je slechts 25% van de normale wegenbelasting betaalt wanneer je camper voldoet aan de eisen van een kampeerauto.

Welke afmetingen zijn nodig om in aanmerking te komen?
Er moet in het leefgedeelte van de camper een ruimte zijn van minimaal 170 cm hoog, 90 cm breed en 200 cm lang.

Waarom vallen de ID.Buzz en Multivan buiten het kwarttarief?
Omdat deze modellen niet genoeg binnenruimte hebben om aan de minimale afmetingen te voldoen.

Is het kwarttarief alleen voor dieselcampers?
Nee, het is beschikbaar voor elk type brandstof, zolang de camper aan de eisen van een kampeerauto voldoet.

Wat is het verschil tussen een personenauto en kampeerauto voor de belastingdienst?
Een kampeerauto heeft vaste voorzieningen zoals slaapplaatsen, een kookgelegenheid en voldoende binnenruimte. Alleen dan kom je in aanmerking voor het kwarttarief.

Kan ik achteraf alsnog het kwarttarief aanvragen?
Ja, zodra je camper aan de eisen voldoet en als kampeerauto is goedgekeurd door de RDW, kun je het kwarttarief aanvragen.

Hoe lang duurt het voordat ik het kwarttarief krijg?
Na goedkeuring bij de RDW en registratie bij de Belastingdienst duurt het meestal enkele weken.

Is het kwarttarief ook geldig voor campers met verlengde wielbasis?
Ja, zolang de inrichting voldoet aan de gestelde eisen, maakt de wielbasis niet uit.

Wordt het kwarttarief automatisch toegepast?
Nee, je moet dit zelf aanvragen zodra de camper is goedgekeurd als kampeerauto.

Regelt BasCampers dit voor mij?
Ja, wij verzorgen zowel de keuring als de aanvraag bij de Belastingdienst volledig voor jou.

Wil je weten welke campers in aanmerking komen en hoe wij jou kunnen helpen met de keuring, ombouw en belastingzaken? Neem contact met ons op voor een vrijblijvend adviesgesprek of kom langs in onze werkplaats in Rotterdam.